donderdag 15 maart 2012

Liefde voor oud

Zoals velen wel gemerkt hebben, ben ik dol op oud. Het begon voor mij met het besef dat er nog maar weinig erfstukken zijn in de familie (lees, de dekschaal van mijn oma, die inmiddels al bij mij in de kast staat)
Ik kon nog maar weinig meegeven aan mijn dochter later. Mijn oma is 76 (Geloof ik, het blijft een mysterie, de leeftijd van een vrouw) Die heeft wel wat sieraden, maar die zijn groot en niet echt mijn stijl.
Niets dat mij aan haar zou herinneren, zoals dat kopje waar ze altijd uit dronk, of de oude naaidoos. Ik begon op markten al die oude dingen te zien en zag in mijn geest de vorige eigenaar avond op avond ermee bezig.
Bij alles wat ik tegenkom, zie ik een verhaal. Soms is dat eens tuk verleden. Soms is dat de toekomst die ik het wil meegeven door het te veranderen en een nieuwe functie mee te geven.

Een van mijn eerste vondsten was een koofje, een oude strijkijzer en oude kopjes.
Nog steeds staat die op mijn vensterbank.


Als familie of vreemden later het huis moeten leeghalen en ergens een stoofje en een strijkijzer vinden, zullen ze mij wel een rare vinden.
Maar mijn dochter denkt dan misschien wel aan vroeger. Over dat haar moeder haar vertelde hoe ze aan haar liefde aan vroeger kwam, een tijd die al lang voor haar geboorte en die van haar moeder plaats heeft gevonden.
"Nee, die niet. Die gaan met mij mee" zegt ze misschien dan wel...

2 opmerkingen:

  1. Ik hou ook erg van oude spullen! en heb gelukkig wat dingen uit de familie waar ik bijzonder aan gehecht ben! Hoop dan ook dat mijn kinderen dit later zullen koesteren.

    Groetjes,
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thank you for your visit to my blog and for leaving a comment.I must confess that we have an e-reader at home which we bought as a xmas gift for my daughter. I'm fully aware that it is very handy as you can store in there up to some 1000 books and it weighs only a few grams, but i can't definitely part printed books!
    I love it here and I'm your latest follower. I tried to activate your google translate widget for a translation but couldn't manage it, so unfortunately I'm only enjoying the pictures of your treasures.
    Looking forward to my next visit
    rita

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je voor je reactie!

Thank you for your comment!